Mantelzorgers digitaal op weg voor een verlichting van de zorgtaak

Door corona hebben digitale middelen een nog grotere rol gekregen in onze samenleving. Toch is het gebruik ervan niet voor iedereen even makkelijk of vanzelfsprekend. Ook niet voor mantelzorgers. In het project 'De mantelzorger digitaal op weg' onderzoekt het Platform Hattinga Verschure sinds dit voorjaar daarom de mogelijkheid om mantelzorgers ondersteuning te bieden bij het gebruik van deze middelen bij hun mantelzorgtaken. Het uitgangspunt hierbij is dat de digitale middelen de mantelzorg verlichten en een mooie aanvulling zijn op de persoonlijke zorg en aandacht.

Fase 1 - inventarisatie gebruik digitale middelen

Het project bestaat uit drie fases, waarvan fase 1 en 2 ondertussen zijn afgerond. In de eerste fase hebben we contact gehad met de 12 gemeentelijke Steunpunten Mantelzorg in onze provincie. Voor alle steunpunten geldt dat zij weerstand en onvoldoende vaardigheden ervaren in het digitale contact. Hiervoor worden verschillende oorzaken aangegeven. Zoals de gemiddelde leeftijd van de mantelzorger waardoor men onvoldoende bekend is met de digitale mogelijkheden, deze niet in huis heeft en ook een drempel ervaart naar het gebruik. Die drempel wordt ook veroorzaakt door de belasting in zorgtaken waardoor men geen kans ziet er ook nog nieuwe dingen bij op te pakken. En – heel belangrijk – de mantelzorger heeft vooral behoefte aan persoonlijk contact waarin hij of zij wordt gezien en gehoord.

Fase 2 – deskresearch beschikbare middelen

Welke digitale middelen zijn er eigenlijk op de markt die specifiek geschikt zijn voor mantelzorgers? Wat kosten ze? En hoe gebruiksvriendelijk zijn ze? Dat vroegen we vier studenten van het Noorderpoort College om middels een deskresearch uit te zoeken. Zij onderzochten:

  • Compaan: een eenvoudige tablet, die zeer geschikt is voor ouderen en onder andere het contact met mantelzorgers, familie of buren makkelijker maakt;
  • Leefstijl monitoring: door bijvoorbeeld een bewegingssensor of een deurcontactmelder. Deze apparaten staan in contact met de mobiele telefoon van de mantelzorger(s) die een melding ontvangen wanneer het familielid het huis verlaat of mogelijk uit bed valt.
  • Fello app: deze voorziet in één plek waar vrienden/familie afspraken kunnen plannen in de agenda en aan kunnen geven wie wanneer de verzorging voor zijn of haar rekening neemt.
  • Zorgrobot Tessa: dit veruit duurste hulpmiddel biedt zorg op afstand en begeleiding bij de dagelijkse activiteiten.

Welk hulpmiddel het meest geschikt is, verschilt per persoon en situatie. Dit heeft te maken met de soort en mate van zorg die het familielid vraagt of nodig heeft en de manier waarop de mantelzorgers dit in kunnen richten. De mate waarin de mantelzorger of het familielid digitaal vaardig zijn, is dus niet het meest zwaarwegend in het maken van de keuze.

Conclusie en fase 3

Uit fase 1 en 2 blijkt dat de mantelzorger nog maar weinig digitaal actief is. Er is behoefte aan een verlichting van de taken en tijdsbesteding, maar er is ook intensieve ondersteuning nodig om tot het gebruik van digitale hulpmiddelen over te kunnen gaan.
In fase 3 zullen we daarom een bijeenkomst (of meerdere) organiseren waarin contact gelegd wordt met de mantelzorgers die hier behoefte aan hebben. De vraag “Hoe gaat het met jou” staat centraal en ook dat de ontmoeting fysiek, gezellig en leerzaam moet zijn. Daarom zal het tweede deel bestaan uit het verstrekken van informatie over verschillende hulpmiddelen die beschikbaar zijn en het kort demonstreren van de werking ervan.
De datum (of data) van deze bijeenkomsten worden t.z.t. via verschillende kanalen bekend gemaakt.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
donderdag 02 december 2021

Captcha afbeelding

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://sphv.nl/